Σάββατο 3 Οκτωβρίου 2009

Αναλύσεις: Τόσοι πολλοί, τόσο λίγοι!

3 Οκτ 2009 Τόσοι πολλοί, τόσο λίγοι!

Ημερησία του Σαββάτου - Οικονομία, 3/10/2009

Το απερχόμενο κυβερνητικό σχήμα των 16 υπουργείων/υπουργών, του ενός αναπληρωτή και των 26 υφυπουργών, (επανα)κίνησε «φιλόδοξα» τον Σεπτέμβριο 2007 ως σχήμα 17 υπουργείων / υπουργών, αλλά καθ' οδόν «απώλεσε» πολλά υπουργικά πρόσωπα και το 17ο υπουργείο Επικρατείας, που «εξέπεσε» σε υφυπουργείο Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στο Εσωτερικών. Λόγω «ατυχησάντων» προσώπων υπήρξε επιφανειακή μεταβολή έναντι των 19 υπουργείων του 2004.


Το απερχόμενο σχήμα, που βασίζεται στη μήτρα διακυβέρνησης των 19 υπουργείων της Μεταπολίτευσης, αλλά και του 1985 και του 2004, και ο αναγγελλόμενος αναγκαίος ανασχεδιασμός της, επιβεβαιώνουν ότι η Γ’ Ελληνική Δημοκρατία «σπατάλησε» μία δεκαετία. Καθώς αναζητά, ακόμη, εν μέσω κρίσης αποτελεσματική κυβερνητική και διοικητική δομή. Αυτά που έπρεπε να γίνουν στις αρχές της δεκαετίας συζητούνται τώρα για το τέλος της (βλ. «Σπάταλη» Δημοκρατία, ΗτΣ 17/11/2007).

Το 2004-2007 έγιναν οριακές μεταβολές συντηρώντας τη μήτρα διακυβέρνησης των 19 υπουργείων της «Μεταπολίτευσης» (του 1974) και του 2004, με αυξομειώσεις που εξαντλούνταν σε απλή συγκόλληση υφιστάμενων διοικητικών δομών με μετονομασίες στις υπουργικές ταμπέλες (βλ. Υπουργικές ταμπέλες και μεταρρυθμίσεις , ΗτΣ 22/9/2007). Στις παλαιές «συγκολλήσεις» (Εσωτερικών, Ανάπτυξης, Οικονομίας και Οικονομικών) προσετέθησαν νέες (ξανά στο Εσωτερικών, κ.ο.κ).

Το απερχόμενο σχήμα, του πλήθους των υπουργείων, των πολυπληθέστερων υφυπουργών και των συναρμοδιοτήτων, και του 1/3 της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας σε θέσεις υπουργικές (με τους λοιπούς σε αναμονή υπουργοποίησης), (ανα)παράγει τον ελλειμματογόνο αντιαναπτυξιακό και αντικοινωνικό κρατισμό. Είναι μέρος του ενδογενούς τριπλού «διαρθρωτικού» ελλείμματος (δημοσιονομικού/χρέους, διακυβέρνησης/αποτελεσμάτων, πολιτικής/ηθικής αξιοπιστίας) που «βαρύνει» τη χώρα εν μέσω της διεθνούς κρίσης.

Όμως από ετών, αν όχι δεκαετιών, η χώρα χρειάζεται μια αποτελεσματική μεταρρύθμιση για τη Διακυβέρνηση και την Oικονομία, με σχεδιασμένη και ραγδαία Διοικητική Aπλοποίηση (βλ. Ανασχηματισμός, Κρατισμός και Μεταρρυθμίσεις, ΗτΣ 9/10/2005). Για την ανταγωνιστική και κοινωνικά συνεκτική Eλλάδα, στα πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τέσσερα επίπεδα διοίκησης είναι αρκετά:

- Eθνική συμμετοχή σε θεσμούς και διαδικασίες της Eυρωπαϊκής Διακυβέρνησης που ορίζονται από τις Συνθήκες.

- Eθνική Διακυβέρνηση με υπουργεία-επιτελεία, λιγότερα (σταδιακά 12) με λιγότερες διευθύνσεις και συναρμοδιότητες.

- Περιφερειακή Διακυβέρνηση με αιρετό περιφερειάρχη, συμβούλιο και ευρείες αρμοδιότητες (πλην άμυνας και εξωτερικών σχέσεων) και λογοδοσίες.

- Δημοτική Διακυβέρνηση με λιγότερους/αποτελεσματικότερους δήμους.

Οι εκλογικοί κύκλοι της δεκαετίας που κλείνει, εν μέσω κρίσης, δείχνουν ότι οι εκλογικές και δημοσκοπικές επιτυχίες δεν αρκούν. Κυρίως κρίνονται το σχέδιο και τα αποτελέσματα, όχι οι προθέσεις, ενώ τα πρόσωπα «απορρίπτονται» πλέον χωρίς «δεύτερη ευκαιρία». Τα αποτελέσματα για τις μεγάλες στρατηγικές υποθέσεις της χώρας και για την «καθημερινότητα» της οικονομίας και των πολιτών προϋποθέτουν δομικές ανορθωτικές αλλαγές με ανάλογο σχέδιο, ανάλογες ιδέες, πρόσωπα και διοίκηση με πλήρη διαφάνεια.