Σάββατο 14 Νοεμβρίου 2009

Αναλύσεις : Μεζονέτες στο ΣΕΜΠΟ;

14  Νοεμ  2009 Μεζονέτες στο ΣΕΜΠΟ; 

Ημερησία του Σαββάτου - Οικονομία, 14/11/2009

Η επαναλειτουργία των προβλητών του ΟΛΠ και η επικείμενη έναρξη πολυμερούς διαλόγου μεταξύ των μερών που εμπλέκονται, ή επηρεάζονται, από την εφαρμογή της σύμβασης της ΟΛΠ ΑΕ και της ΣΕΠ ΑΕ (θυγατρικής της Cosco) είναι «παράθυρο ευκαιρίας» για εύρεση διαρκέστερων λύσεων που να είναι επωφελείς για όλα τα μέρη, όσο κι αν αυτό φαίνεται εξωπραγματικό ή δύσκολο.

Είναι όμως αναγκαίο για μία οικονομία και ένα παραγωγικό σύστημα που «βλέπει», επι σειρά ετών, «τα τρένα» της παραγωγικής και ανταγωνιστικής ανάπτυξης «να περνούν». Όπως συνέβη με «τα τρένα» της αγροτικής παραγωγής και των τροφίμων, της πληροφορικής, της παιδείας - εκπαίδευσης, αλλά και, κατά κυριολεξία, με «τα τρένα» των σιδηροδρόμων, και, επίσης σε σημαντικό βαθμό, με «το τρένο» των Ολυμπιακών Αγώνων και του τουρισμού.

Οι λιμενικές υποδομές για την ένταξη της χώρας στα διεθνή δίκτυα της εφοδιαστικής αλυσίδας της παγκόσμιας παραγωγής και του εμπορίου είναι για την παραγωγική ανάπτυξη της εγχώριας οικονομίας σημαντικότερα και από την ένταξη της χώρας στα διεθνή ενεργειακά δίκτυα. Ανήκουν στα εν δυνάμει ισχυρά συγκριτικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της χώρας ακόμη και στις συνθήκες «τεκτονικών» αλλαγών στον διεθνή καταμερισμό εργασίας και παραγωγής.

«Τεκτονικών» αλλαγών που, εκτός από πλήγματα σε επιμέρους παραδοσιακούς κλάδους, παρέχουν νέες ευκαιρίες. Η αναβάθμιση των λιμενικών - μεταφορικών - εφοδιαστικών υποδομών της χώρας και η επιτυχής ένταξή τους στις οδούς του διεθνούς εμπορίου μεταξύ Ασίας/Κίνας και Ευρώπης, παρέχει δυνατότητα περισσότερων εγχώριων προσόδων και θέσεων εργασίας στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών έναντι κάθε άλλης εξωστρεφούς περιόδου της ελλαδικής οικονομίας.

Η αναβάθμιση στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών μπορεί να τροποποιήσει ριζικά και θετικά τις δυνατότητες της χώρας ως τόπου ξένων άμεσων επενδύσεων, που με την σειρά τους να ανατροφοδοτούν την αναγκαία εξωστρέφεια της εγχώριας οικονομίας. Υπό τις παρούσες δημοσιονομικές / επενδυτικές συνθήκες επενδύσεις σε λιμάνια, σιδηροδρόμους και εμπορευματικά κέντρα, χωρίς εθνική, και αττική, πολιτική λιμένων, για συνδυασμένες μεταφορές κλίμακας, χωρίς στρατηγικές συμμαχίες με χώρες παραγωγούς, όπως η Κίνα, και εταιρείες διεθνών θαλάσσιων μεταφορών, όπως η Cosco, δεν είναι εύκολο να υπάρξουν.

Η αναγκαιότητα θετικών λύσεων για όλα τα μέρη προκύπτει αν επιχειρηθεί πρόβλεψη με βάση την υφιστάμενη τάση των πραγμάτων, αν οι συνθήκες μείνουν ως έχουν. Αν κυβέρνηση, διοίκηση, εργαζόμενοι, τοπικοί φορείς, δικαιούχοι υπηρεσιών κ.λπ. επιτρέψουν συνέχιση της (συγκρουσιακής) τάσης των τελευταίων ετών, που βγάζει τον Πειραιά εκτός των αναδυομένων «πυλών εισόδου» του διεθνούς εμπορίου στην Ευρώπη. Τότε, αν χαθεί και «το τραίνο» των λιμανιών, οι προβλήτες, που απέμειναν πλαισιωμένες από τον αστικό ιστό, θα προσφέρονται μόνον για μεζονέτες με θέα τη θάλασσα.