11 Σεπτ. 2010 Στον Χάρτη των Επενδύσεων
Ημερησία του Σαββάτου - Οικονομία, 11/9/2010
Η 75η ΔΕΘ είναι ευκαιρία τομής στην ρουτίνα των περασμένων ετών και δεκαετιών. Να ξεφύγει από το στερεότυπο της πολιτ(ευτ)ικής κουστωδίας εξ Αθηνών που ανεβαίνει στην Θεσσαλονίκη αλλά συνεχίζει να κοιτάει τον αφαλό της. Χρειάζεται επιλογές που, εν μέσω οιονεί χρεοκοπίας, ύφεσης και πολύπλευρης κρίσης, υπερασπίζουν το μέλλον της χώρας, των τόπων και των ανθρώπων της. Οχι το πολιτικό παρελθόν, και δεν αρκούνται στο πολιτικό παρόν.
Είναι ευκαιρία για επιλογές και συμπεριφορές που βάζουν την χώρα ξανά στον χάρτη των διεθνών επενδύσεων, αποφασιστικά και οριστικά. Αξιοποιώντας όλα τα γεωπολιτικά-γεωοικονομικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας, τόπου ευρισκόμενου πάνω σε πηγές και πάνω σε δρόμους του νέου κύματος ανάπτυξης. Των τροφίμων, του πολιτισμού, του τουρισμού, των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, των ενεργειακών πρώτων υλών, των συνδυασμένων μεταφορών, της κοινωνίας της γνώσης, της καινοτομίας...
Είναι ευκαιρία για επιλογές που υπερβαίνουν αυτούς που, δηλώνοντας «φίλοι της ανάπτυξης», αναζητούν «επανάληψη των προηγουμένων» που μας έφεραν στην χρεοκοπία. Επιλογές που εντάσσουν τους τόπους της χώρας στην διεθνή γεωοικονομία, αναδεικνύουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματά τους, απελευθερώνουν τις παραγωγικές και δημιουργικές δυνάμεις κάθε τόπου. Που «φέρνουν τα πάνω-κάτω» ώστε το ανθρώπινο κεφάλαιό τους να μην διαρρέει και μεταναστεύει, αλλά συρρέει, σπέρνει και ριζώνει.
Είναι ευκαιρία η Θεσσαλονίκη να υπερβεί την σύγχρονη εκδοχή «μοραϊτισμού», το να κοιτάει είτε την Αθήνα είτε τον αφαλό της. Ας στραφεί, ταυτόχρονα, στην περιβαλλοντική ανταγωνιστικότητα των πόλεων και στους μεγάλους γεωοικονομικούς ορίζοντές της. Ενισχύοντας την ενδογενή και εξωστρεφή οπτική της, λαμβάνοντας υπόψη ότι, πλέον, είναι κρίσιμο και το στοιχείο του χρόνου. Ισχύει κατ’ αναλογίαν ότι και πριν 98 χρόνια για το ποιος θα απελευθερώσει-εισέλθει πρώτος στην πόλη.
Σήμερα η «μάχη» είναι ευγενέστερη, αφορά την έγκαιρη ένταξη στα αναδυόμενα δίκτυα της ροής των διεθνών επενδύσεων και του εμπορίου (λιμάνια, τρένα, συνδυασμένες μεταφορές, κ.ο.κ.) που στην Βαλκανική το εάν είναι παίγνιο μηδενικού αθροίσματος ή πεδίο συνεργειών εξαρτάται και από τον εγχώριο σχεδιασμό επενδυτικών επιλογών που «κουμπώνουν». Π.χ. στον δρόμο «Κεντρική Ευρώπη - Μέση Ανατολή» άρχισαν προ δύο μηνών οι εργασίες κατασκευής ενός νέου σιδηροδρομικού τερματικού σταθμού συνδυασμένων μεταφορών στο Ντραγκομάν της βορειοδυτικής Βουλγαρίας (σύνορα με τη Σερβία) που «κουμπώνει» τους εμπορικούς δρόμους συνδέοντάς το σιδηροδρομικώς με το Σβίλενγκραντ στη νοτιοανατολική Βουλγαρία (σύνορα με Ελλάδα και Τουρκία, πάνω από το Τρίγωνο).
Ο σταθμός αποσκοπεί στην αύξηση του όγκου φορτίων που μεταφέρονται σιδηροδρομικώς (700 βαρέα φορτηγά ημερησίως) διασχίζοντας διαγώνια την Βουλγαρία, στον περιορισμό του χρόνου μεταφοράς, στην αποσυμφόρηση και στη μείωση του κόστους συντήρησης του εθνικού οδικού δικτύου, στην πρόληψη των αυτοκινητιστικών ατυχημάτων και στην προστασία του περιβάλλοντος. Σχεδιάζεται η κατασκευή - λειτουργία αντίστοιχου τερματικού σταθμού και στο Σβίλενγκραντ.