Δευτέρα 31 Δεκεμβρίου 2012

Άρθρα: Οι φίλοι του φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος

31/12/2012  Οι φίλοι του φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος

Capital.gr

Ένα ακόμη σχέδιο νόμου με τίτλο δυσανάλογο του περιεχομένου του, και μάλλον βαρύγδουπο, περί την «Διαμόρφωση Φιλικού Αναπτυξιακού Περιβάλλοντος για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις & Άλλες Διατάξεις» είναι καθ’ οδόν προς την Βουλή των Ελλήνων.

Νομοθετικές πρωτοβουλίες για την διαμόρφωση «φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος» υπήρξαν πολλές την περασμένη δεκαετία (2000-2009), χωρίς ιδιαίτερα αποτελέσματα. Αλλά και την τρέχουσα δεκαετία, από «φιλικό αναπτυξιακό περιβάλλον» ξεκινήσαμε (ν. 3894/2010), σε «φιλικότερο» πήγαμε (ν. 4072/2010), και τώρα μάλλον έρχεται το «φιλικότατο». Μακάρι να ήταν έτσι, αλλά εν προκειμένω πρόκειται απλά για μία νέα τροποποίηση (την δεύτερη) υφιστάμενων ρυθμίσεων των προηγούμενων ν. 3894/2010 και ν. 4072/2010.




Το νέο σχέδιο νόμου περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και μνημειώδεις ρυθμίσεις που δείχνουν ότι παρά όλες τις αλλεπάλληλες προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις για το «φιλικό αναπτυξιακό περιβάλλον», οι ίδιοι οι αρμόδιοι λειτουργοί του, οι επιφορτισμένοι με την αποτελεσματική λειτουργία του έναντι των «στρατηγικών επενδύσεων», δεν αισθάνονται και οι ίδιοι σε ιδιαίτερα «φιλικό» διοικητικό περιβάλλον.

Είναι αξιοσημείωτη, έως μνημειώδης, η ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου στο άρθρο 8, υπό τον τίτλο «Τροποποίηση άρθρου 22 ν. 3894/2010 (Α΄204)». Εκεί λοιπόν προτείνεται να νομοθετηθεί ότι ο κάθε αρμόδιος «βάσει των κείμενων διατάξεων για την πάσης φύσεως αδειοδότηση στρατηγικών επενδύσεων»... «υποχρεούται μέσα σε ένα (1) μήνα από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, και με ευθύνη των Γενικών Γραμματειών των εκάστοτε εποπτευόντων Υπουργείων, να κοινοποιήσει στη Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τις αδειοδοτικές διαδικασίες, τα δικαιολογητικά και τις διοικητικές πράξεις και γνωμοδοτήσεις που απαιτούνται».

Στο απαύγασμα του φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος στην Ελλάδα, οι «αρμόδιοι» των «στρατηγικών επενδύσεων», ζητούν, νομοθετικά, να ενημερωθούν από τους άλλους «αρμοδίους», οι οποίοι αναφέρονται μόνον «ενδεικτικά», για τις «αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τις αδειοδοτικές διαδικασίες, τα δικαιολογητικά και τις διοικητικές πράξεις και γνωμοδοτήσεις που απαιτούνται».

Η μνημειώδης παράγραφος του σχεδίου νόμου έχει πλήρως ως εξής (υπογραμμίσεις δικές μας):

«8. Στο πλαίσιο εφαρμογής του άρθρου 22 του ν. 3894/2010 (Α΄204), όπως αυτό τροποποιείται με τον παρόντα νόμο, κάθε υπηρεσία, η οποία είναι καταρχήν αρμόδια βάσει των κείμενων διατάξεων για την πάσης φύσεως αδειοδότηση στρατηγικών επενδύσεων, όπως αυτές ορίζονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 1 του ν. 3894/2010 (Α΄204), και ενδεικτικά, για την κατασκευή, εγκατάσταση ή λειτουργία στρατηγικών επενδύσεων και τον προσδιορισμό των όρων αυτών, για την περιβαλλοντική και πολεοδομική αδειοδότηση, και για την έκδοση αδειών παραχώρησης χρήσης αιγιαλού και παραλίας, υποχρεούται μέσα σε ένα (1) μήνα από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, και με ευθύνη των Γενικών Γραμματειών των εκάστοτε εποπτευόντων Υπουργείων, να κοινοποιήσει στη Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τις αδειοδοτικές διαδικασίες, τα δικαιολογητικά και τις διοικητικές πράξεις και γνωμοδοτήσεις που απαιτούνται

Και γεννάται το εύλογο ερώτημα: Τόσα χρόνια τόσοι αρμόδιοι του «φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος» όπως π.χ. πρώτον, το κατ’ εξοχήν αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης με τις υπηρεσίες του, δεύτερον, το (από το 1996) πρώην «Ελληνικό Κέντρο Επενδύσεων» και νυν «Επενδύστε στην Ελλάδα Α.Ε.», τρίτον, τα πάλαι ποτέ «Κέντρα Υποδοχής Επενδυτών», τέταρτον,... πέμπτον, ...κοκ, δεν είχαν και δεν έχουν καταφέρει, τόσα χρόνια, να συγκεντρώσουν και να κωδικοποιήσουν τις «αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τις αδειοδοτικές διαδικασίες, τα δικαιολογητικά και τις διοικητικές πράξεις και γνωμοδοτήσεις που απαιτούνται», τουλάχιστον για τις υποτιθέμενες στρατηγικές επενδύσεις;

Και δεν μπορούν να το πράξουν τώρα μέσα από τις κανονικές διαδικασίες και λειτουργίες της δημόσιας διοίκησης, ώστε να χρειάζεται γι αυτό ειδική νομοθετική ρύθμιση;

Εάν το περιβάλλον είναι τόσο «φιλικό» για τις συναρμόδιες υπηρεσίες του δημοσίου, που ασχολούνται με τις «στρατηγικές επενδύσεις», πόσο «φιλικό αναπτυξιακό περιβάλλον» είναι αυτό που αντιμετωπίζει ο επίδοξος επενδυτής «στρατηγικός» και μη;