8 Οκτωβρίου 2016 Παραγωγή και Παγκόσμιες Αλυσίδες Αξίας
Ημερησία του Σαββάτου - Οικονομία, 8/10/2016
Αν ενδιαφέρεσθε για την δημοσκοπική φιλολογία, ή για το παιχνίδι της κολοκυθιάς σχετικά με το πρόσημο και το μέγεθος της μεταβολής του ΑΕΠ το 2017, ή για την πιθανολογία περί την επόμενη, επικείμενη, αξιολόγηση-διαπραγμάτευση, μάλλον πρέπει να διακόψετε εδώ την ανάγνωση του άρθρου. Τίποτα από αυτά τα τρία δεν λύνει κανένα υπαρκτό, πραγματικό, πρόβλημα, καθώς ούτε η δημοσκοπική φιλολογία, ούτε η εκτιμησιολογία περί το ΑΕΠ, ούτε καμία διαπραγμάτευση αλά Ελληνικά, βελτιώνουν την οικονομική παραγωγή και την κοινωνική ευημερία.
Καμία δημοσκόπηση, καμία εκτίμηση-πρόβλεψη, καμία διαπραγμάτευση δεν μπορεί να κάνει πλουσιότερη την ελληνική κοινωνία, και καμία δημοσκόπηση, καμία εκτίμηση-πρόβλεψη, καμία διαπραγμάτευση δεν μπορεί να της χαρίσει αναπτυξιακή οικονομική προοπτική. Κι όμως σε αυτά κυρίως αφιερώνεται η υποτιθέμενη δημόσια συζήτηση.
Η αναπτυξιακή οικονομική προοπτική και η καταρχήν διακοπή της φτωχοποίησης της ελληνικής κοινωνίας, ώστε να αρχίσει να γίνεται πλουσιότερη, συνδέονται με την παραγωγή και την εργασία. Και η εργασία αναδεικνύεται σε μείζον κοινωνικό πρόβλημα ακριβώς επειδή δεν συνδέεται, όσο πρέπει και όπως πρέπει, με την παραγωγή, και ειδικότερα με αυτό στο οποίο αναφερόμαστε τις τελευταίες εβδομάδες, την παραγωγή διεθνώς εμπορευσίμων αγαθών και υπηρεσιών.
Έχεις τέτοια παραγωγή; Τότε μπορείς να ελπίζεις βάσιμα σε βιώσιμη οικονομική μεγέθυνση και σε βιώσιμη αναπτυξιακή οικονομική προοπτική. Αντί λοιπόν ως χώρα και ως κοινωνία να ομφαλοσκοπείς μέσω δημοσκοπήσεων, εκτιμήσεων-προβλέψεων, ή διαπραγματεύσεων, οφείλεις να ασχοληθείς περισσότερο με την παραγωγή σου και την διεύρυνσή της, με όρους ανταγωνιστικότητας. Πρέπει να διατηρήσεις, ενισχύσεις, πολλαπλασιάσεις τις γραμμές παραγωγής που διαθέτει η χώρα σου και η κοινωνία της, επενδύοντας σε αυτές που υπάρχουν αλλά και σε νέες.
Αυτό δεν σημαίνει να αποκτήσεις παραγωγή αυτοκινήτων ή αεροπλάνων ως τελικά προϊόντα. Σημαίνει όμως να εισέρχεσαι, να διατηρείς την θέση σου και να αναβαθμίζεσαι στις υφιστάμενες και στις ταχύτατα εξελισσόμενες παγκόσμιες αλυσίδες παραγωγής αξίας.
Τι είναι οι παγκόσμιες αλυσίδες παραγωγής αξίας; Η αλυσίδα παραγωγής αξίας περιγράφει το πλήρες φάσμα των δραστηριοτήτων που οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι πραγματοποιούν για να φέρουν ένα προϊόν, αγαθό ή υπηρεσία, από τη επινόησή του έως την τελική διάθεσή του στην αγορά και στην χρήση του. Περιλαμβάνει δηλαδή δραστηριότητες όπως ο σχεδιασμός, η παραγωγή του και το branding που προσθέτουν αξία σε ένα προϊόν, η εμπορία, η διανομή και η υποστήριξή του στον τελικό καταναλωτή.
Μια αλυσίδα παραγωγής αξίας μπορεί να περιορίζεται σε έναν τόπο ή ακόμα και μια μόνο επιχείρηση (π.χ. φρούτα ή τρόφιμα που καλλιεργούνται, συσκευάζονται, πωλούνται και καταναλώνονται σε έναν τόπο ή μέσα στην χώρα). Μια παγκόσμια αλυσίδα παραγωγής αξίας κατανέμεται μεταξύ περισσότερων επιχειρήσεων και μεταξύ πολλών τόπων. Ενας ηλεκτρονικός υπολογιστής παράγεται με εργασία και υλικά από πολλούς προμηθευτές σε διαφορετικές επιχειρήσεις και χώρες, συναρμολογείται σε άλλη χώρα, σχεδιάζεται σε άλλη χώρα, και τελικά πωλείται σε πλείστες χώρες. Το παραγωγικό πρόβλημα της Ελλάδας εντοπίζεται και στις ισχνές αλυσίδες παραγωγής αξίας κατά τόπους, και στην ισχνή συμμετοχή της σε παγκόσμιες αλυσίδες παραγωγής αξίας.
Ημερησία του Σαββάτου - Οικονομία, 8/10/2016
Αν ενδιαφέρεσθε για την δημοσκοπική φιλολογία, ή για το παιχνίδι της κολοκυθιάς σχετικά με το πρόσημο και το μέγεθος της μεταβολής του ΑΕΠ το 2017, ή για την πιθανολογία περί την επόμενη, επικείμενη, αξιολόγηση-διαπραγμάτευση, μάλλον πρέπει να διακόψετε εδώ την ανάγνωση του άρθρου. Τίποτα από αυτά τα τρία δεν λύνει κανένα υπαρκτό, πραγματικό, πρόβλημα, καθώς ούτε η δημοσκοπική φιλολογία, ούτε η εκτιμησιολογία περί το ΑΕΠ, ούτε καμία διαπραγμάτευση αλά Ελληνικά, βελτιώνουν την οικονομική παραγωγή και την κοινωνική ευημερία.
Καμία δημοσκόπηση, καμία εκτίμηση-πρόβλεψη, καμία διαπραγμάτευση δεν μπορεί να κάνει πλουσιότερη την ελληνική κοινωνία, και καμία δημοσκόπηση, καμία εκτίμηση-πρόβλεψη, καμία διαπραγμάτευση δεν μπορεί να της χαρίσει αναπτυξιακή οικονομική προοπτική. Κι όμως σε αυτά κυρίως αφιερώνεται η υποτιθέμενη δημόσια συζήτηση.
Η αναπτυξιακή οικονομική προοπτική και η καταρχήν διακοπή της φτωχοποίησης της ελληνικής κοινωνίας, ώστε να αρχίσει να γίνεται πλουσιότερη, συνδέονται με την παραγωγή και την εργασία. Και η εργασία αναδεικνύεται σε μείζον κοινωνικό πρόβλημα ακριβώς επειδή δεν συνδέεται, όσο πρέπει και όπως πρέπει, με την παραγωγή, και ειδικότερα με αυτό στο οποίο αναφερόμαστε τις τελευταίες εβδομάδες, την παραγωγή διεθνώς εμπορευσίμων αγαθών και υπηρεσιών.
Έχεις τέτοια παραγωγή; Τότε μπορείς να ελπίζεις βάσιμα σε βιώσιμη οικονομική μεγέθυνση και σε βιώσιμη αναπτυξιακή οικονομική προοπτική. Αντί λοιπόν ως χώρα και ως κοινωνία να ομφαλοσκοπείς μέσω δημοσκοπήσεων, εκτιμήσεων-προβλέψεων, ή διαπραγματεύσεων, οφείλεις να ασχοληθείς περισσότερο με την παραγωγή σου και την διεύρυνσή της, με όρους ανταγωνιστικότητας. Πρέπει να διατηρήσεις, ενισχύσεις, πολλαπλασιάσεις τις γραμμές παραγωγής που διαθέτει η χώρα σου και η κοινωνία της, επενδύοντας σε αυτές που υπάρχουν αλλά και σε νέες.
Αυτό δεν σημαίνει να αποκτήσεις παραγωγή αυτοκινήτων ή αεροπλάνων ως τελικά προϊόντα. Σημαίνει όμως να εισέρχεσαι, να διατηρείς την θέση σου και να αναβαθμίζεσαι στις υφιστάμενες και στις ταχύτατα εξελισσόμενες παγκόσμιες αλυσίδες παραγωγής αξίας.
Τι είναι οι παγκόσμιες αλυσίδες παραγωγής αξίας; Η αλυσίδα παραγωγής αξίας περιγράφει το πλήρες φάσμα των δραστηριοτήτων που οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι πραγματοποιούν για να φέρουν ένα προϊόν, αγαθό ή υπηρεσία, από τη επινόησή του έως την τελική διάθεσή του στην αγορά και στην χρήση του. Περιλαμβάνει δηλαδή δραστηριότητες όπως ο σχεδιασμός, η παραγωγή του και το branding που προσθέτουν αξία σε ένα προϊόν, η εμπορία, η διανομή και η υποστήριξή του στον τελικό καταναλωτή.
Μια αλυσίδα παραγωγής αξίας μπορεί να περιορίζεται σε έναν τόπο ή ακόμα και μια μόνο επιχείρηση (π.χ. φρούτα ή τρόφιμα που καλλιεργούνται, συσκευάζονται, πωλούνται και καταναλώνονται σε έναν τόπο ή μέσα στην χώρα). Μια παγκόσμια αλυσίδα παραγωγής αξίας κατανέμεται μεταξύ περισσότερων επιχειρήσεων και μεταξύ πολλών τόπων. Ενας ηλεκτρονικός υπολογιστής παράγεται με εργασία και υλικά από πολλούς προμηθευτές σε διαφορετικές επιχειρήσεις και χώρες, συναρμολογείται σε άλλη χώρα, σχεδιάζεται σε άλλη χώρα, και τελικά πωλείται σε πλείστες χώρες. Το παραγωγικό πρόβλημα της Ελλάδας εντοπίζεται και στις ισχνές αλυσίδες παραγωγής αξίας κατά τόπους, και στην ισχνή συμμετοχή της σε παγκόσμιες αλυσίδες παραγωγής αξίας.